Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on Kwi 28, 2019 in Nie tylko kulinaria |

Witamina B3 a zdrowe odżywianie

Witamina B3 a zdrowe odżywianie

Witamina B3 nadmiar a niedobór – oddziaływanie na nasz organizm

Witamina B3 znana również jako Niacyna, jest przez nasz organizm wytwarzana w sposób niewystarczający do zapotrzebowania, dlatego, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie m.in. układu hormonalnego i mięśniowego powinniśmy dostarczać odpowiednie jej ilości wraz ze spożywanym pokarmem. Nieprawidłowa ilość witaminy B3 w naszym organizmie ma skutki nie tylko w kondycji naszego ciała, ale także w psychice. Nadmiar witaminy B3 może występować zazwyczaj jedynie przy przedawkowaniu tabletek – suplementów – zawierających niacynę, w przypadku spożywania pokarmów bogatych w tę witaminę jest to mało prawdopodobne ponieważ należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, tak więc jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Przy niedoborze występuje ogólne osłabienie organizmu, a w przypadku skrajnego wygłodzenia, może spowodować śmiertelną chorobę – pelagrę.

Niacyna – działanie w medycynie, właściwości, występowanie

Niacyna znalazła swoje zastosowanie także w medycynie, w dużych ilościach używana jest do leczenia miażdżycy, wchodzi także w skład np. leków przeciwmigrenowych. Uważa się, że ma pozytywny wpływ zarówno na skórę człowieka, a nawet na jego psychikę, odpowiedni jej poziom zmniejsza ryzyko występowania stanów depresyjnych. Artykuły spożywcze bogate w witaminę B3 to m.in. wszelkiego rodzaju mięsa – zwłaszcza drobiowe- ryby, czy rośliny strączkowe. W niewielkich ilościach zawarta jest także w kawie czy herbacie.